Mijn eerste jaar als fulltime marketeer zit er aan het einde van deze maand op en ik kijk, ondanks corona, met veel plezier terug naar 2020. Om een beeld te geven van wat Tiger Media kan betekenen voor klanten pak ik graag één van mijn klanten erbij: Epic-Auctions. Twee weken geleden gaf ik een korte introductie over hoe ik bij Epic-Auctions terecht ben gekomen en liet ik zien wat we bereikt hadden met Social Media.
Vorige week ging ik dieper in op de resultaten van de Google Ads campagnes. Deze week heeft het onderwerp wat meer diversiteit en laat ik andere projecten zien waar ik aan mee heb gewerkt binnen Epic-Auctions.
Marketplaces
Een groot deel van het advertentiebudget gaat naar marketplaces die de te veilen machines laten zien. Voorbeelden zijn Marktplaats.nl, Trucks.nl, MachineryZone en tientallen meer. Tot voor heen waren dit voornamelijk Nederlandse en Belgische marketplaces, terwijl de markt vele malen groter is. We zijn momenteel bezig met het koppelen met diverse marketplaces in andere Europese landen, om zo het bereik te vergroten. Bovendien wisten we tot voor heen alleen hoeveel websitebezoekers er van een marketplace kwamen, niet of deze websitebezoekers ook echt meeboden. Daarover de volgende alinea:Meetbaarheid
Bij het opzetten of aanpassen van een campagne, ongeacht het platform, kijken we altijd alleen naar data. Beslissingen kunnen alleen gemaakt worden op basis van harde cijfers, maar die moet wel beschikbaar zijn. In eerste instantie wist Epic-Auctions via Google Analytics wel hoeveel verkeer er via een medium kwam, maar dit wil niet zeggen dat dit verkeer zich ook aanmeld. En ook een aanmelding geeft nog geen garantie tot een bieder. Om te kijken waar er opgeschaald kan worden en waar we de stekker uit getrokken kan worden zijn we in samen werking met NexumIT een platform aan het ontwikkelen dat laat zien:- Hoeveel verkeer er via een platform binnen is gekomen
- Hoeveel aanmeldingen er uit dit verkeer zijn ontstaan
- Hoeveel biedingen er uit deze aanmeldingen zijn ontstaan
- Of deze bieder uiteindelijk ook koper is geworden
- Het bedrag dat de bieder geboden heeft
Media
In de (relatief) korte periode dat ik ingehuurd word door Epic-Auctions heeft het bedrijf al met verschillende redactionele artikelen de krant of een vakblad gehaald. Dit is gratis publiciteit zonder er ook maar één euro aan uit te geven. Door snel in te spelen op ontwikkelingen binnen het bedrijf en als een van de eerste naar buiten te treden met dit nieuws hebben we al veel gratis publiciteit kunnen behalen. Diverse artikelen:- BN De Stem: https://www.bndestem.nl/breda/online-veilingbedrijf-vestigt-zich-op-oude-douaneterrein-hazeldonk~ae17f080/
- Nieuwe Oogst: https://www.nieuweoogst.nl/nieuws/2021/01/06/online-veilinghuis-eigenaar-douanecomplex-hazeldonk
- Boerderij.nl (premium)
Overig
Voor 2021 staan er nog tientallen onderwerpen op de planning die aangepakt moeten worden of waar al een begin aan is gemaakt. Hier kom ik over een aantal maanden op terug, als er weer een aantal punten afgevinkt zijn. Hopelijk met dezelfde resultaten!Tot zo ver
Heb ik je nieuwsgierigheid weten te wekken met één van de onderwerpen waar ik de afgelopen maand over heb geschreven? Bel me gerust op 06-53590481 om te kijken waar je online marketing een boost kan gebruiken. Voor grote projecten is een soort gelijke samenwerking als met Epic-Auctions waarin ik één dag in de week bij jouw bedrijf op kantoor zit en ik vanuit mijn eigen kantoor een aantal uur werk nog mogelijk. Enkele voordelen van zo’n samenwerking zijn:- Transparantie: je hebt zicht op wat ik doe en de resultaten hiervan
- Snel schakelen: ik weet wat zich in het bedrijf afspeelt en kan hier snel op anticiperen
- Laagdrempelig: ik functioneer meer als werknemer die het bedrijf kent dan als externe partij. Ik krijg bijna dagelijks appjes van ‘collega’s’ van Epic-Auctions die een foto, video of idee hebben dat ik kan gebruiken voor online marketing.
- Flexibel: Dit soort grote projecten worden uitgevoerd op uurbasis, is het een periode wat rustiger, dan werk ik wat minder en kost het jou minder geld. Is het wat drukker dan kan ik altijd (met hulp) bijschakelen om te zorgen dat de marketing volledig ontzorgt wordt.
- Connecties: Online marketing is ontzettend breed, ik heb er voor gekozen om me puur te focussen op Social Media- en Google Advertenties. Voor branding, grafisch design, SEO, websitecreatie en meer werk ik samen met andere partijen. Deze zijn allemaal gevestigd in hetzelfde pand in Hapert waar ik ook zit. Ik regel alles van A tot Z met hen zodat jij hier geen omkijken naar hebt, gewoon tegen hetzelfde uurloon.