
Mijn eerste jaar als fulltime marketeer zit er aan het einde van deze maand op en ik kijk, ondanks corona, met veel plezier terug naar 2020. Om een beeld te geven van wat Tiger Media kan betekenen voor klanten pak ik graag één van mijn klanten erbij: Epic-Auctions.
Begin maart werd ik door Algemeen Directeur Frans Maas benaderd over wat ik voor hen kon doen. Epic-Auctions behoort al jaren op rij bij één van de snelst groeiende bedrijven van Nederland. In lijn met de groei van het bedrijf werd er veel geld uitgegeven aan marketingactiviteiten, zonder dat ze echt konden zien wat het opleverde. Het in kaart brengen en verbeteren van de marketinguitgaven was één van de doelstellingen voor het bedrijf. Na overleg hebben we samen besloten dat ik een soort ‘externe in-house marketeer’ voor hen werd. Eén dag in de week zit ik nu op locatie in Leende, daarnaast werk ik een flexibel aantal uren vanuit mijn kantoor in Hapert. Deze combinatie zorgt er voor dat ik weet wat er zich afspeelt binnen het bedrijf en dat de werknemers mij ook kennen. Ik word meer gezien als een collega dan een ‘extern marketingbureau’, als iemand iets opvalt stuurt hij mij gewoon een appje in plaats van dat het via-via gaat.
Social media
Eén van de eerste onderwerpen die ik voor hen aan heb gepakt was het beheer van de Social Media pagina’s: Facebook, LinkedIn en YouTube. Voor alle drie de platformen was er geen duidelijke strategie en werd er sporadisch iets gepost. Organisch zijn de pagina’s als volgt gegroeid:
Facebook: Van 6.703 naar 8.684 volgers (+30%) en van 7.020 naar 9.199 volgers (+31%) LinkedIn: Van 304 naar 564 volgers (+85%) met een interactiefrequentie van maar liefst 11,83% YouTube: Van 43 naar 245 abonnees (+470%)
Adverteren
Behalve content zijn we ook begonnen met adverteren op Facebook. Omdat Epic-Auctions klanten over heel de wereld heeft, is het belangrijk om overal waar mogelijk terug te komen. Resultaten:
- 107.000+ unieke websitebezoekers via Facebook
- 6.500 registraties (6%)
Nieuwe klanten
Het bedrijf breidde in de zomer van 2020 uit naar Breda door het oude douaneterrein in Hazeldonk op te kopen. Om er voor te zorgen dat hier ook voldoende ingebracht wordt loopt momenteel een leadgeneratiecampagne. Dit gaat via een Facebookcampagne die puur gericht is op bedrijven die spullen in kunnen brengen. Samen met Rocket-Media heb ik deze opgezet en de resultaten mogen er zijn:
- 131 geïnteresseerden bedrijven
- Kosten per geïnteresseerd bedrijf: €9,71
Vacatures
Bij de uitbreiding naar Breda hoorde ook een uitbreiding van het personeel. Met drie verschillende campagnes voor drie verschillende functies waren de vacatures zo ingevuld, resultaten:
- €250 besteed aan advertenties
- 36 sollicitaties
- 3 functies in één maand ingevuld met geschikte kandidaten
Nieuwsgierig geworden?
Benieuwd wat het uitbesteden van Social Media voor jouw bedrijf kan betekenen? Of ben je ook op zoek naar een ‘externe in-house marketeer’? Ik kom graag met je in contact! Of het nu gaat om het werven van nieuwe klanten, het plaatsen van content, het organisch laten groeien van je pagina’s, het vullen van vacatures, of iets anders: alles is mogelijk. Stuur gerust een mailtje naar mattis@tiger-media.nl of bel even naar 0653590481.
Volgende week
Het beheer van Social Media is slechts één van de dingen die ik voor Epic-Auctions doe. Volgende week zoom ik graag in op een ander aspect van de marketing: Google Ads. Tot volgende week!