Google Ads Bied-strategieën

Eén van de eerste stappen die je tegenkomt bij het opzetten van je Google Ads Search campagne, is het kiezen van een bod-strategie. Aan de hand van de gekozen strategie gaat Google je budget ‘uitgeven’, een belangrijke stap bij het opzetten van je campagne dus. In deze blog leggen we je iets meer uit over de verschillende strategieën zodat jij een betere start kan maken bij het opzetten van je Google Ads campagne.

Op het moment zijn er 8 verschillende biedstrategieën beschikbaar als je voor een zoekcampagne kiest. Dit zijn ze:

  1. Target CPA (Cost Per Acquisition) – (Doel kosten per acquisitie)
  2. Target ROAS (Return On Ad Spend) – (Rendement op advertentie-uitgaven)
  3. Maximize Conversions – Conversies maximaliseren
  4. Maximize Conversion Value – Conversiewaardes maximaliseren
  5. Maximize Clicks – Klikken maximaliseren
  6. Target Impression Share Bidding – Bieden op doelvertoningspercentage
  7. Manual CPC Bidding – Handmatige kosten per klik
  8. Enhanced CPC Bidding – Verbeterde handmatige kosten per klik-biedingen

Voordat je gaat beginnen met het opzetten van je Google Ads na het lezen van één van de eerste strategieën, beginnen we graag met een disclaimer. De eerste zes strategieën klinken wanneer je ze leest wellicht als muziek in de oren. Je geeft eenvoudig een doel op en geeft Google alle vrijheid. Helaas is Google ook een commercieel bedrijf dat zo veel mogelijk geld wil verdienen. Uit ervaring heb ik geleerd dat wanneer je Google deze vrijheid geeft, ze hier gebruik/misbruik van maken en je vaak duurder uit bent dan wanneer je de ‘macht’ zelf in handen houdt.

De eerste zes strategieën kunnen goed werken wanneer je al een tijdje ads aan hebt staan en al veel data hebt verzameld. Het zijn strategieën waar je relatief weinig tijd in hoeft te steken, maar ook minder voor terug krijgt. De laatste twee strategieën kosten wat meer tijd maar zorgen, wanneer dit goed wordt aangepakt, ook betere resultaten.  

1. Target CPA (Doel CPA, ofwel kosten per acquisitie/conversie)

CPA-biedingen kunnen ingewikkeld zijn als je vooraf niet weet wat je acquisitiekosten zijn. Dit is simpelweg het bedrag dat je kan veroorloven aan het werven van één klant.

Je maakt gebruik van deze biedstrategie op het moment dat je niet te veel om wil kijken naar je Google Ads, maar wel een redelijk idee hebt van wat één klant je maximaal mag kosten. Met deze strategie stelt Google Ads automatisch je biedingen voor elke campagne in op basis van je vooraf ingestelde CPA.

2. Target ROAS (Doel ROAS, ofwel rendement op advertentie uitgaven)

Target ROAS is de biedstrategie waarbij Google Ads je biedingen instelt om de conversiewaarde te maximaliseren op basis van het gewenste rendement op je advertentie uitgaven. Je gebruikt hiervoor de volgende formule: (verkoop/advertentie-uitgaven) = ROAS.

Voor elke €2,- die jij uitgeeft, verwacht je €10,- terug te krijgen.(€10/€2) = 5

Je rendement op de advertentie-uitgave is in dit geval 500%. Dit lijkt heel makkelijk, je geeft een ROAS van 25 op en Google zorgt er voor dat je slapend rijk wordt. Helaas hebben we bij onze klanten vaak gezien dat de ROAS via deze strategie rond de 1 kwam te liggen en ze verlies maakten op hun Google Advertenties.

3. Maximize Conversions (Conversies maximaliseren)

Het maximaliseren van de conversies is één van de eenvoudigste biedstrategieën die Google Ads aanbiedt. Met behulp van het maximale dagbudget dat je instelt, voert Google jouw biedingen automatisch uit om zo veel mogelijk conversies te genereren. Google kijkt hierbij vooral naar aantal conversies, niet naar de waarde hiervan.

4. Maximize Conversion Value (Maximaliseer conversie waarde)

Momenteel de nieuwste biedstrategie op het platform. In principe werkt deze strategie hetzelfde als de ROAS-strategie. Het enige verschil is dat deze strategie zich vooral richt op de waarde van de conversies. Voorbeeld: Je hebt een meubelwebshop waar je zowel kaarsen als banken verkoopt. Met de ‘Maximise Conversions’ strategie zal je per dag 15 kaarsen verkopen, goed voor een totale week-omzet van €250, omdat Google zich richt op aantal conversies. Met de ‘Maximise Conversion Value’ strategie zal je met hetzelfde budget per week één bank verkopen, tegen dezelfde waarde als die 95 kaarsen.

5. Maximize Clicks

Het ‘maximaliseren’ van klikken is een automatische biedstrategie op basis van het maximale dag budget. Google Ads zal door middel van deze strategie zo veel mogelijk klikken genereren met het beschikbare dag budget. Echter houdt deze strategie geen rekening met de kwaliteit of relevantie van het verkeer en is niet ideaal om verkopen of andere conversies te stimuleren. Deze strategie wordt vooral gebruikt door bedrijven die op korte termijn veel data willen verzamelen met een beperkt budget.

6. Target Impression Share bidding – Bieden op doelvertoningspercentage

Deze ‘slimme’ biedstrategie is gericht op naamsbekendheid en helpt zorgt er voor dat je merk zo vaak mogelijk bij zo veel mogelijk mensen op de eerste pagina komt te staan. Deze strategie is vooral goed om naamsbekendheid te genereren. Wanneer je bijvoorbeeld nieuw bent in de wereld van voetbalschoenen kan je er met deze strategie voor zorgen dat je altijd bovenaan komt wanneer iemand iets gerelateerd tot voetbalschoenen intikt (mits je budget toereikend is). De persoon die de zoekopdracht invoert zal jouw naam diverse keren voorbij zien komen, dit draagt bij aan de naamsbekendheid. Deze strategie is over het algemeen echter erg duur en moet je echt richten op een hele kleine niche. Voetbalschoenen is wellicht al te breed, zwarte kunstgras voetbalschoenen zou beter zijn.

7. Manual CPC Bidding (Handmatig kosten per klik-biedingen)

Dit is de strategie die we voor al onze klanten de eerste maanden toepassen. Bij deze strategie geef je voor ieder zoekwoord aan hoeveel je per klik wil besteden. Dat betekent dat je 100% controle hebt over je uitgaven. Echter, betekent dit dus ook dat je al je zoekwoorden bij moet houden en voor ieder zoekwoord een geschikte cpc moet vinden. Ook met een kleine campagne zit je al snel aan meer dan 100 zoekwoorden, hier gaat dus veel tijd in zitten.  

8. Enhanced Cost Per Click (ECPC) (Verbeterde handmatige kosten per klik-biedingen)

Deze biedstrategie bevat een combinatie van handmatig en slim bieden. Je stelt de basis CPC (Cost Per Click) voor je zoekwoorden in, maar Google kan dit bod iets verhogen. Wanneer je bijvoorbeeld zelf in hebt gesteld 10 cent op een zoekwoord te willen bieden, kan Google hier ook 15 cent voor bieden om je bovenaan te krijgen. Dit is geen strategie waar je uit kan kiezen bij het opzetten van je campagne. Wanneer je echter ‘handmatige CPC’ kiest, vraagt Google of ze je mogen ‘helpen’ het aantal conversies te maximaliseren. Als je hiervoor kiest, zet je als het ware de ‘verbeterde kosten per klik strategie’ aan.

Hopelijk heb je wat aan deze blog gehad en kan je een goede start maken met het opzetten van je Google Ads. Mocht je toch nog vragen hebben, of wil je er graag professionele hulp bij krijgen? Geen zorgen! Bij Tiger Media nemen wij dit graag op ons. Wij starten altijd met de ‘handmatige CPC’ biedstrategie, op deze manier verzamelen wij alle benodigde data en kunnen wij op een verantwoorde manier met jouw budget aan de slag! Neem gerust contact op met Mattis 0653590481 of via mattis@tiger-media.nl, hij helpt je vrijblijvend verder.