Geïnteresseerd in Google Ads, maar heb jij geen idee wat de Google Ads veiling inhoudt? Geen zorgen, in deze blog lees jij er alles over!
Hoe werkt de Google Ads veiling?
Een veiling start simpelweg altijd met de ‘vraag’ naar iets, dit werkt precies hetzelfde met de veiling van Google. Wanneer iemand een zoekterm in Google intikt, start Google iedere keer een kleine veiling die
minder dan één milliseconde duurt. Het is dus geen veiling waar daadwerkelijk direct op geboden kan worden.
De veiling zorgt ervoor dat ‘zoekers’ advertenties vinden die relevant zijn voor wat zij zoeken. Hoeveel je biedt op deze veiling hangt van je campagne biedstrategie. Bij de meeste strategieën laat je Google bepalen hoeveel je biedt, alléén bij een handmatige biedstrategie niet. Meer over de biedstrategieën van Google lees je in deze blog.
Wat wordt er ingevoerd?
Een Google Ads account bestaat, afhankelijk van de hoeveelheid diensten en producten, uit honderden of duizenden zoekwoorden waarop een bedrijf gevonden wil worden. Per zoekwoord kan worden ingesteld wat dit bedrijf er voor over heeft om bovenaan te komen staan. Deze zoekwoorden
worden gekoppeld aan advertenties die vervolgens getoond worden aan de ‘zoeker’.
Google scant het zoekwoord in je account dat het meest relevant lijkt te zijn voor zoekopdracht
met het maximale bod dat jij voor dit zoekwoord hebt opgegeven en de bijbehorende advertentie. Het is aan de ‘zoeker’ om de advertentie te kiezen die hem het meest geschikt lijkt óf door te scrollen naar het organische gedeelte.
Hoe bepaalt Google welke advertentie waar wordt getoond?
Zodra jij besluit deel te nemen aan de veiling, kijkt Google naar de ‘Ad Rank’, deze bestaat uit verschillende aspecten. De twee toonaangevende zijn je maximale CPC (wat je maximaal wil betalen voor één klik op dat zoekwoord) en de kwaliteitsscore (bepaalt hoe relevant en nuttig de advertentie is voor de gebruiker). Uiteindelijk zorgt een zo hoog mogelijke kwaliteitsscore voor de beste positie voor een relatief lage CPC, daar wil jij natuurlijk komen te staan! De formule is, eenvoudig gezegd, als volgt:
Maximale CPC * Kwaliteitsscore
Hoe bepaalt Google wat jij betaalt?
Als er op jouw advertentie wordt geklikt betaal jij het minimumbedrag dat je kunt betalen voor de positie die jij wint. Het kan dus zijn jij minder hoeft te betalen dan je ingesteld hebt vanwege jouw kwaliteitsscore, maar wel een hogere positie weet te behalen. Uiteindelijk geld de formule als volgt:
CPC=Ad rank van de
adverteerder onder je / kwaliteitsscore + €0,01
Dit voorbeeld kunnen we het beste uitwerken in een diagram :

Tot slot
Wil jij ook aan de slag met Google Ads maar weet je niet waar je moet beginnen? Kijk zeker eens bij onze andere artikelen om meer informatie te vinden. Toch nog vragen, bel Mattis gerust op 0653590481 of stuur een mailtje naar mattis@tiger-media.nl