Minder betalen voor meer relevant verkeer? Maak het verschil met keyword match types! Helaas weten te weinig mensen af van het bestaan van de keyword match types. Hierdoor verdient Google meer geld, ten koste van jouw advertentiebudget. In dit artikel leggen wij je daarom alles uit over de keyword match types!
Bij Tiger Media kennen wij vier soorten types die jou kunnen helpen het verschil te maken binnen de zoekmachines. Deze vier soorten zijn als volgt:
Met de brede zoekwoorden bereik je, zoals de naam al zegt, een zo breed mogelijk publiek. Dit is dan ook de standaardmethode van Google Ads. Als je standaard zoekwoorden toevoegt, zal Google jouw advertenties weergeven voor een veel breder aantal aan zoekopdrachten dan je in eerste instantie zelf verwacht. Vaak pakt dit niet goed uit, dit is wat er gebeurd: ten eerste zullen de meeste mensen die jouw advertentie tegenkomen niet op zoek zijn geweest. Daarnaast zullen een aantal zoekwoorden waarvoor jouw advertentie wordt weergegeven, totaal niet relevant zijn voor het onderwerp van jouw website.
Voorbeeld: wanneer jij adverteert op ‘gele auto’ houdt dit type rekening met spelfouten, synoniemen en gerelateerde variaties. Wanneer een persoon voor een ‘mooie gele cabrio’ zoekt, zal deze persoon jouw advertentie te zien kunnen krijgen.
2. Modified Broad match
Met dit zoektype krijg jij meer controle over de zoekopmaak en vergroot je de relevantie van het verkeer. Met de aangepaste brede zoekwoorden kies je door middel van +zoekwoord specifieke zoekwoorden die nodig zijn om de gewenste advertentie weer te geven. Door het toevoegen van het plusje verklein je als het ware het aantal zoekwoorden waarop jouw advertentie gevonden kan worden.
Voorbeeld: wanneer jij gebruik maakt van +gele +auto bij jouw advertenties, houdt dit type rekening met alle volgordes, aangepaste termen en sterke verwanten. Personen zullen jouw advertentie dus ook te zien krijgen bij zoekopdrachten zoals: ‘gele dure auto’.
3. Phrase match
Zoekwoordgroepen liggen tussen de twee voorgaande types in. Je kunt met dit type meer klanten bereiken, terwijl je advertenties nog steeds worden weergegeven aan klanten die waarschijnlijk op zoek zijn naar jouw product of service. Advertenties kunnen worden weergegeven voor zoekopdrachten die dezelfde betekenis/intentie als het zoekwoord hebben. Je gebruikt hier voor “zoekwoord”.
Voorbeeld: wanneer jij gebruik maakt van “gele auto” bij jouw advertenties, houdt dit type rekening met dezelfde betekenissen én intenties. De advertentie zou kunnen verschijnen bij mensen die zoeken voor een ‘mooie gele auto’.
4. Exact match
De advertentie wordt bij dit type pas weergegeven op het moment dat de zoekopdracht volledig overeenkomt met het zoekwoord. Het [zoekwoord] zal resulteren in minder klikken per advertentie, maar dit zal er ook voor zorgen dat bijna elke klik relevant is!
Voorbeeld: wanneer jij gebruikt maakt van [gele auto], zullen uitsluitend mensen met deze zoekopdracht jouw advertentie zien.
Hopelijk heb je wat aan deze blog gehad en kan je een goede start maken met het opzetten van je Google Ads. Mocht je toch nog vragen hebben, of wil je er graag professionele hulp bij krijgen? Geen zorgen! Bij Tiger Media nemen wij dit graag op ons. Wij starten altijd met de ‘handmatige CPC’ biedstrategie, op deze manier verzamelen wij alle benodigde data en kunnen wij op een verantwoorde manier met jouw budget aan de slag! Neem gerust contact op met Mattis 0653590481 of via mattis@tiger-media.nl, hij helpt je vrijblijvend verder.