Xaam
Sinds september zijn we bij Tiger Media onder andere verantwoordelijk voor de Google Ads van Xaam. Dit is een bedrijf dat zich voornamelijk richt op het huren van daken van bedrijven om hier zonnepanelen op te plaatsen. De klanten van Xaam krijgen hierdoor maandelijks extra inkomsten, kunnen 100% groene stroom gebruiken én geven invulling aan het MVO-beleid; een win-win situatie dus. In deze branche is Xaam één van de grootste partijen van Nederland.
Voorheen werkte Xaam al samen met een ander bureau maar na het bekijken van de campagnes waren we ervan overtuigd dat dit beter kon. Na een aantal grondige aanpassingen aan de huidige campagnes én het opzetten van een aantal nieuwe campagnes hebben we in de eerste maanden al mooie resultaten gehaald. In deze review gaan we naar de resultaten kijken en spreken we Jimé, marketing manager, over onze samenwerking.
Over de samenwerking
Xaam werkte al samen met een ander bureau dat de Google Ads voor hen heeft opgezet en bijhield. Er was dus al redelijk veel data beschikbaar waarmee we aan de slag konden. Omdat de campagnes qua zoekwoorden al goed opgezet stond, hebben we besloten de huidige campagne aan te passen in plaats van te verwijderen. Voorheen gebruikte Xaam een geautomatiseerde biedstrategie, dit is makkelijk om te onderhouden maar gaat vaak ten koste van het eigen advertentiebudget. Ook nu werden er direct betere resultaten behaald toen we de biedstrategie wijzigde. Per zoekwoord de juiste kosten per klik betalen is tijdsintensief, maar levert uiteindelijk wel resultaten op. Bovendien waren de advertenties redelijk algemeen, waardoor ze een relatief lage click-trough ratio hadden. Dit, en tientallen andere kleine aanpassingen hebben tot de volgende resultaten geleid:
De resultaten zwart op wit
- Kosten: van €1.900 naar €2.300, dit is een stijging van 17%. Hier komt echter een verviervoudiging van het aantal clicks bij.
- Vertoningen: van 10.600 naar 21.500, een verdubbeling voor relatief weinig budgetverhoging. Dit komt met name door het toevoegen van diverse relevante zoekwoorden.
- Click-through-ratio (CTR) : van 5,42% naar 10,91%. Relevantere advertenties op relevantere zoekwoorden hebben geleid tot een verdubbeling van de CTR.
- Kosten per click (CPC): van €3,39 naar €0,98. Dit heeft met name met de biedstrategie te maken. Er werd nu een stuk minder betaald per click voor dezelfde zoekwoorden.
- Kosten per Lead: van €3,21 naar €2,16. Uiteindelijk is dit het belangrijkste resultaat en betaalt Xaam 33% minder per lead.

Jimé over onze samenwerking:
Al na één minuut in gesprek te zijn geweest met Mattis merk je dat hij weet waar hij over praat. Hij kan de moeilijke advertentietermen eenvoudig uitleggen zodat je weet wat hij gaat doen en wat dit op moet gaan leveren. We halen nu veel meer warme leads en uiteindelijk ook klanten uit onze Google Ads.